Az álláskereső nyilvántartásba vétele erre irányuló kérelem alapján történik. Az álláskereső elektronikus levélben is jelezheti nyilvántartásba vétel iránti szándékát. Az ügyintéző a személyes megjelenéskor a kérelem felvételével egyidejűleg nyilatkoztatja az ügyfelet arról, hogy a nyilvántartásba vételhez kapcsolódó jogszabályi feltételeknek megfelel és ezek igazolására szükséges iratokat az ügyfél bemutatja, valamint a kirendeltséggel történő együttműködést vállalja. Amennyiben az első jelentkezés e-mailben történt, a személyes megjelenéskor arról is nyilatkoznia kell az ügyfélnek, hogy a nyilatkozatban foglaltak már az elektronikus bejelentéskor is fennálltak. Ugyanekkor nyilatkozik az ügyfél a kapcsolattartás választott módjáról is.
Az álláskeresőkön belül egy megkülönböztetett csoportot képeznek a pályakezdő álláskereső ügyfelek.
Az álláskereső aktív munkahelykereső tevékenysége és álláskeresőként való nyilvántartása szünetel:- a munkaügyi központ által támogatott képzésben történő részvétel időtartamára- a rövid, kilencven napot meg nem haladó időtartamú kereső tevékenység (kivéve az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszony) időtartamára- az időtartamtól függetlenül közfoglalkoztatás időtartamára- terhességi-gyermekágyi segélyre, gyermekgondozási díjra való jogosultság bejelentése esetén a jogosultság megállapítását követő naptól, gyermekgondozási segélyre való jogosultság bejelentése esetén a GYES megállapításának napjától- az önkéntes tartalékos katonai szolgálat keretében történő tényleges szolgálatteljesítés időtartamára szünetel.
Az illetékes kirendeltség a jogszabálynak megfelelően az alábbi esetekben törli a nyilvántartásból az álláskeresőt: